Recept på min suuupergoda lasagne.

Detta är mitt eget recept.
Om ni testar de, skriv gärna va i tycker om de.
 
400 g kycklingfärs
500 g krossade tomater (jag använder icas egna med basilika i pappförpacking, den är gosast )
2 msk ketchup
1 dl mjölk + 1 dl vatten 1/2 dl vispgrädde
1 stor lök
2 rivna morötter
 
Krydda med lite svartpeppar, kryddpeppar, vitpeppar och salt.
1 msk kycklingfond
 
Lägg upp de i en form, varva med lasagneplattor.
 
Sen brukar jag låta den stå en timme på vasken, för sen räcker de att den står i ugnen 15 min.
Dvs för o värma upp den.
 
När jag värmer den så häller jag på den vita såsen, ostsås el va man nu ska kalla den.
 
Såsen:
25 g margarin
2 - 3 msk vetemjöl
1 1/2 dl vispgrädde
3 - 4 dl mjölk
1 dl riven ost
peppar, salt och muskotnöt
 
 
Smält margarinet, ner med mjölet.
Häll i mjölk & vispgrädde, när de tjocknat så krydda.
Sist ner med osten. Häll sedan över lasagnen.
 
Ska du grädda lasagnen direkt, dvs inte låta den stå o dra så som jag gör, så lägg bakplåtspapper uppe på lasganen. 
Grädda på 200 grader i ca 45 min. Vänta o hälla på såsen tills de är 10 min kvar.
 
Jag har alltid sallad till, de gör maten godare + det är nyttigt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0