Recept på Lussekatter

Jag använder mig av detta receptet.
 
Jag har bara 13 dl Mjöl, inga russin. ( som ni märker, ändrar jag alltid lite på recepten )
 
Ca 40 Lussekatter

50g Jäst
0,5g Saffran
150g Smör
5dl Mjölk
1½dl Socker
1tsk Salt
1 Ägg
14-15dl Vetemjöl

Ägg
Russin

Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret, blanda ner saffran medans smöret smälter. Blanda sedan ned mjölken. Känn efter så att blandningen är fingervarm. Lös jästen i smörblandningen och tillsätt socker, salt och ägg. Blanda ner mjölet och arbeta degen rejält. Ha hellre i för lite mjöl än för mycket, degen ska vara lite kladdig när den sätts till jäsning. Låt jäsa i minst 1 timme, gärna längre. Häll ut degen på mjölat bakbord. Dela den i ca 40 delar och rulla ut varje del, för att sedan forma till lussekatter. Lägg på en plåt där de får jäsa i ca 30 minuter. Dekorera med russin och pensla med uppvispat ägg. Grädda i 250 grader i 7-8 minuter, tills de är gyllenbruna. Njut dem ljumma till en kopp kaffe
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0